معرفی

مدیریت فناوری و توسعه نوآوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر با در نظر گرفتن نوع فعاليت­هاي دانشکده‌ها و به‌منظور استفاده از پتانسیل دانشجويان فعال در آن اقدام به تدوين ساختار تشكيلاتي جامع مراکز نوآوری – تخصصی نموده است تا با استفاده از این پتانسیل بازوی اجرایی مناسبی برای پیشبرد اهداف این مدیریت در هر دانشکده ایجاد نماید. مراکز نوآوری–تخصصی در حوزه‌های مختلف دانش‌بنیان به‌منظور حمایت، تقویت و ترویج فرهنگ و اخلاق کارآفرینی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر و هم­چنین بهره گیری از توانمندی و خلاقیت دانشجویان در تحقق روحیه نوآوری و کارآفرینی در فضای پرنشاط علمی دانشجویی به فعالیت می­پردازند. در همین راستا اهداف راه اندازی این مراکز عبارتند از:

  • راه‌اندازی سیستم مناسب برای شناسایی ایده‌های تخصصی
  • ایجاد بستر مناسب برای بروز خلاقیت در جهت پاسخ به نیازهای بازار و صنعت
  • ایجاد ارتباط مناسب صاحبان ایده با سایربخش‌ها و سیستم‌های مرتبط با تجاری‌سازی
  • ایجاد فضای مناسب جهت دریافت نظرات و نیازهای بازار و تحلیل آن و در نهایت به دست آوردن راه‌حل‌ها
  • توسعه فناوری‌های نوین در حوزه تخصصی
  • ایجاد بستری برای انتقال فناوری از دانشگاه به صنعت
  • افزایش سهم دانشکده‌ها/پردیس‌ها در پرورش ایده‌ها و تبدیل آن‌ها به فناوری و محصولات فناورانه
  • ایجاد زمینه مناسب برای تجلی استعدادها و برانگیختن خلاقیت و شکوفایی کارآفرینی دانشجویان
  • نهادینه ساختن فعالیت­های فوق‌برنامه علمی، پژوهشی و کارآفرینی دانشجویان
  • افزایش سطح مشارکت و رقابت دانشجویان در فعالیت­های کار گروهی
  • جذب دانشجویان نخبه و ممتاز و بهره گیری از مشارکت آنان در ارتقاء فضای کارآفرینی دانشگاه
  • تقویت ارتباط کاری دانشجویان با اساتید
  • بهره‌گیری از توان علمی دانشجویان در جهت پیوندهای دانشگاه با بخش­های مختلف صنعتی و بازار کار کشور
  • راه‌اندازی سیستم مناسب برای شناسایی ایده‌های تخصصی
  • ایجاد ارتباط مناسب صاحبان ایده با سایربخش‌ها و سیستم‌های مرتبط با تجاری‌سازی
  • توسعه فناوری‌های نوین در حوزه تخصصی
  • افزایش سهم دانشکده‌ها/پردیس‌ها در پرورش ایده‌ها و تبدیل آن‌ها به فناوری و محصولات فناورانه
  • نهادینه ساختن فعالیت­های فوق‌برنامه علمی، پژوهشی و کارآفرینی دانشجویان
  • جذب دانشجویان نخبه و ممتاز و بهره گیری از مشارکت آنان در ارتقاء فضای کارآفرینی دانشگاه
  • بهره‌گیری از توان علمی دانشجویان در جهت پیوندهای دانشگاه با بخش­های مختلف صنعتی و بازار کار کشور
  • ایجاد بستر مناسب برای بروز خلاقیت در جهت پاسخ به نیازهای بازار و صنعت
  • ایجاد بستری برای انتقال فناوری از دانشگاه به صنعت
  • ایجاد زمینه مناسب برای تجلی استعدادها و برانگیختن خلاقیت و شکوفایی کارآفرینی دانشجویان
  • افزایش سطح مشارکت و رقابت دانشجویان در فعالیت­های کار گروهی
  • تقویت ارتباط کاری دانشجویان با اساتید
  • ایجاد فضای مناسب جهت دریافت نظرات و نیازهای بازار و تحلیل آن و در نهایت به دست آوردن راه‌حل‌ها

مراکز 

مرکز نوآوری – تخصصی
دانشکده مدیریت، علم و تکنولوژی

این مرکز از اردیبهشت ماه 1398 در فضایی به مساحت حدود 100 متر مربع واقع در طبقه دوم دانشکده دانشکده مدیریت، علم و تکنولوژی ایجاد شده است و ظرفیت 5 تیم سه نفره را داراست.

آدرس:‌ خیابان انقلاب،نرسیده به چهارراه ولیعصر،کوچه سعید،دانشکده مدیریت، علم و تکنولوژی
تلفن: 02164548585

مرکز نوآوری – تخصصی
دانشکده مهندسی دریا

مرکز فناوری و توسعه نوآوری در صنایع دریایی دانشگاه صنعتی امیرکبیر به عنوان نخستین مرکز تخصصی حمایت از کسب و کارهای فناورانه دریایی در پردیس بندرعباس دانشگاه صنعتی امیرکبیر راه اندازی گردیده است. این مرکز در حال آموزش صنایع مختلف کشتی سازی و جذب استارت-آپ‌های دریایی است.که در بهمن 1396 در محل دانشکده مهندسی دریا در بندرعباس با وسعتی معادل 800 متر مربع دارای امکانات اداری لازم برای حمایت از گروههای نوآور افتتاح گردیده است.

آدرس: بندرعباس، بلوار ساحلی، روبروی پارک غدیر
مدیر مرکز: جناب آقای دکتر ایمان فرحبخش
تلفن: 07633625244

مرکز نوآوری – تخصصی
دانشکده مهندسی صنایع

مرکز نوآوری – تخصصی دانشکده مهندسی صنایع واقع در طبقه چهارم این دانشکده دارای مساحت تقریبی 150 متر مربع بوده که بخشی از آن فعال و بخش های دیگر در حال احداث می باشد.

آدرس:خیابان انقلاب،نرسیده به چهارراه ولیعصر،کوچه سعید،دانشکده مهندسی صنایع
تلفن: 02164545300

مرکز نوآوری – تخصصی
دانشکده مهندسی پزشکی

این مرکز به مساحت 400 متر مربع واقع در ضلع جنوبی طبقه چهارم دانشکده مهندسی پزشکی احداث شده است و دارای 3 فضای مجزا به شرح ذیل می باشد :
1- فضایی به مساحت 80 متر با امکانات نمونه سازی
2- فضایی به مساحت 200 متر مختص تیم های فناور و شتابدهنده ها
3- فضای اداری به منظور استقرار مدیریت و تیم اجرایی
آدرس:دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دانشکده مهندسی پزشکی
مدیر مرکز: جناب آقای دکتر نبی اله ابوالفتحی
تلفن: 02164542364

مرکز نوآوری – تخصصی
دانشکده مهندسی برق

این مرکز با مساحت 315 متر مربع و با ظرفیت حداقل 16 تیم سه نفره در طبقه همکف دانشکده مهندسی برق احداث شده است و به زودی افتتاح خواهد شد.
آدرس:دانشگاه صنعتی امیرکبیر،دانشکده مهندسی برق
مدیر مرکز: جناب آقای دکتر ایمان شریفی
تلفن: 02164545198

مرکز نوآوری – تخصصی
دانشکده مهندسی مکانیک

این مرکز با مساحت 315 متر مربع و با ظرفیت حداقل 16 تیم سه نفره در طبقه همکف دانشکده مهندسی مکانیک احداث شده است و به زودی افتتاح خواهد شد.
آدرس:دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دانشکده مهندسی پزشکی
مدیر مرکز: جناب آقای دکتر علی عظیمی
تلفن: 02164543462

مرکز نوآوری – تخصصی
دانشکده ریاضی و علوم کامپیوتر

در سه فضا به متراژ 63.37 متر در طبقات دوم و سوم دانشکده ریاضی و علوم کامپیوتر واقع شده است.

آدرس: نشگاه صنعتی امیرکبیر، دانشکده دانشکده ریاضی و علوم کامپیوتر
تلفن: 02164542500

مرکز نوآوری – تخصصی
دانشکده مهندسی نساجی

این مرکز در فضایی به مساحت 150متر با ظرفیت حداقل 8 تیم سه نفره در طبقه هشتم دانشکده مهندسی نساجی احداث شده است و به زودی افتتاح خواهد شد.
آدرس:دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دانشکده مهندسی نساجی
مدیر مرکز: جناب آقای دکتر هادی دبیریان
تلفن: 02164542659

امکانات و خدمات

امکانات ارائه شده به تیم‌های مستقر در مرکز نوآوری – تخصصی دانشکده های دانشگاه صنعتی امیرکبیر عبارتند از:

خدمات فیزیکی

  • فضای‌ کار‌ اشتراکی

  • امکانات و خدمات آموزشی
  • امکانات و خدمات مشاوره ای
  • برگزاری رویدادها جهت معرفی به شبکه‌های کارآفرینی
  • ایجاد شرایط مناسب جهت استفاده حداکثری تیم‌ها از خدمات آموزشی و آزمایشگاهی دانشگاه
  • پیگیری جهت تأمین حداکثری سایر نیازهای مادی و معنوی تیم‌های مستقر
  • استفاده از بسترهای ارتباط با سرمایه گذاران خطرپذیر
  • امکان استفاده از بسترهای ارتباط با صنایع مربوطه
  • اختصاص میزکار برای تیم
  • اتاق جلسات
  • اینترنت پرسرعت
  • فضای‌ کار‌ اشتراکی

  • امکانات و خدمات مشاوره ای
  • ایجاد شرایط مناسب جهت استفاده حداکثری تیم‌ها از خدمات آموزشی و آزمایشگاهی دانشگاه
  • استفاده از بسترهای ارتباط با سرمایه گذاران خطرپذیر
  • اختصاص میزکار برای تیم
  • اینترنت پرسرعت
  • امکانات و خدمات آموزشی
  • برگزاری رویدادها جهت معرفی به شبکه‌های کارآفرینی
  • پیگیری جهت تأمین حداکثری سایر نیازهای مادی و معنوی تیم‌های مستقر
  • امکان استفاده از بسترهای ارتباط با صنایع مربوطه
  • اتاق جلسات

خدمات حمایتی

  • معرفی به آزمایشگاه­ها و کارگاه­های مرتبط در دانشگاه به‌منظور بهره مندی از خدمات با تخفیف
  • امکان استفاده از کارگاه­های مکانیک و برق مدیریت فناوری و توسعه نوآوری دانشگاه
  • بهره مندی از خدمات و مشاوره دفتر انتقال تکنولوژی (TTO) مدیریت فناوری و توسعه نوآوری دانشگاه به‌منظور تسریع در تجاری سازی
  • استفاده از خدمات آموزشی و مشاوره ای رایگان

 حمایت مالی

  • در اختیار داشتن بودجه برای هر یک از برنامه‌های تائید شده

    • تبصره: حداکثر 50 درصد از هزینه‌های هر برنامه‌ تایید شده توسط اداره کل مدیریت فناوری و توسعه نوآوری دانشگاه و الباقی توسط دانشکده یا حامی برنامه تامین خواهد شد.
    • تبصره: حمایت مالی از طرح ها تنها در صورتی ممکن خواهد بود که حامی سرمایه­ گذار تعهد به حمایت مالی از طرح‌ها را در جلسه شورای سیاست­گذاری اعلام و مصوب نموده باشد.
    • تبصره: پرداخت حمایت مالی مصوب تنها با شرایط تصویب‌شده در مجموعه مدیریت فناوری و توسعه نوآوری امکان­پذیر می­باشد.
  • حمایت و کمک در بهره­ مندی از وام‌های مرتبط با تجاری ­سازی از صندوق­های مرتبط در کشور

خدمات آموزش و مشاوره

  • افزایش بهره وری کسب و کار از طریق ارائه خدمات مشاوره و آموزش
  • پیگیری جهت اعمال ضریب افزایش معدل برای دانشجویان کارشناسی فعال در مرکز
  • استفاده از خدمات آموزشی و مشاوره ­ای رایگان
  • بهره­ مندی از خدمات و مشاوره دفتر انتقال تکنولوژی (TTO) مدیریت فناوری و توسعه نوآوری دانشگاه به منظور تسریع در تجاری ­سازی

معیارها و فرآیند پذیرش

با توجه به مرکز نوآوری – تخصصی راه اندازی شده در هر دانشکده و اولویت های آن دانشکده فراخوان هایی جهت جذب طرح ها و ایده ها داده می شود. البته صاحبان طرح و ایده می توانند خارج از زمانبندی اعلام شده، طرح ها و ایده های خود را به آن مرکز ارائه دهند. در هر مرکز نوآوری شورای راهبردی آن مرکز طرح ها را بررسی و بر اساس اولویت اجازه استفاده از امکانات آن مرکز را به تیم های برگزیده میدهد.

معیارهای پذیرش

  • داشتن تیم منسجم و مشخص جهت اجرایی کردن طرح یا ایده
  • شرح مشخص و واضح از ایده و قابل‌اجرا بودن آن
  • سطح فناوری طرح
  • میزان نوآوری و خلاقیت در طرح
  • سوددهی اقتصادی
  • توانایی کسب بازار
  • امکان دسترسی به دانش فنی
  • عدم وجود منع قانونی و حقوقی در روند اجرای طرح
  • همسویی طرح یا ایده با اولویت های چشم اندازهای مرکز نوآوری – تخصصی مربوطه
  • داشتن تیم منسجم و مشخص جهت اجرایی کردن طرح یا ایده
  • سطح فناوری طرح
  • سوددهی اقتصادی
  • امکان دسترسی به دانش فنی
  • همسویی طرح یا ایده با اولویت های چشم اندازهای مرکز نوآوری – تخصصی مربوطه
  • شرح مشخص و واضح از ایده و قابل‌اجرا بودن آن
  • میزان نوآوری و خلاقیت در طرح
  • توانایی کسب بازار
  • عدم وجود منع قانونی و حقوقی در روند اجرای طرح

فرایند پذیرش